Geschiedenis
© Copyright © 2017 by Stichting Tractor Pulling Uden.   Alle rechten voorbehouden. 

Geschiedenis

White Horse I

Op 8 juli 1978 verscheen de eerste vrije-klasse tractor op het Nederlandse pulling- toneel. Piet Jacobs en Gerrit van den Oever uit Uden kwamen met hun White Horse naar de wedstrijd in Brielle en namen meteen de tweede prijs mee naar huis. De machine bestond uit een DAF 575 dieselmotor en de achterbrug van een Belarus landbouwtractor. Dubbellucht banden maakten de tractor compleet. De machine viel al meteen op door het fraaie spuitwerk. Al na enkele maanden werd White Horse flink verbouwd en voorzien van een extra versnellingsbak, om zo een geweldige keuze in het aantal versnellingen te hebben. De naam van de machine veranderde in White Horse II, waarmee de renstal nummering haar intrede deed.

White Horse II

De "White Horse II" was net op tijd klaar om deel te nemen aan de Nederlandse Kampioenschappen op de Flevohof september 1978. Er waren 15 trekkers in de vrije- klasse aanwezig, maar door transportmoeilijkheden en door problemen met het gewicht van de trekker vielen de Udenaren hier buiten de prijzen. Dit was de laatste wedstrijd in 1978. In het eerste jaar van de bestaan van de "White Horse" hebben ze in 4 wedstrijden 3 maal een ereplaats behaald. In de periode van oktober 1978 tot februari 1979 is het Udense team weer in aantal gestegen, nl. Cor Manders, Piet en Wim Kuypers, Piet en Jan van den Oever, Willie van Dommelen en Wim van de Laar kwamen erbij. In deze club van 10 personen werd het idee geboren een nieuwe trekker te bouwen, de"White Horse III".

White Horse III

De moeilijkheid was  het transport van de materialen en de trekkers naar de wedstrijden. Bij bandenhandel "De Molen" uit de Reek vond het Udense team een sponsor. Deze sponsor zorgde voor het transport met een semi - oplegger inclusief chauffeur Peter van den Akker, waarmee beide  trekkers naar de wedstrijden vervoerd werden. De heren van het White Horse Team hebben elk vrij uur besteed om de trekkers op tijd gereed te krijgen voor de eerste Europese Indoor Trekker - Trek Kampioenschappen in de Ahoy Hal te Rotterdam. Op 23 februari 1979 eén dag voor de Indoorwedstrijd in Ahoy was de trekker klaar. White Horse III had zijn debuut gemaakt en werd die dag Europees Indoorkampioen. Deze kampioenschappen waren georganiseerd door de Stichting Indoor Trekker Trek (SITT). Vanaf dat moment zijn er twee White Horse supertrekkers die proberen om beide zoveel mogelijk prijzen in de wacht te slepen.  Gerrit van den Oever en Piet Jacobs zijn de chauffeurs van de "White Horse III" Jan en Piet van den Oever zijn de chauffeurs van de "White Horse II". Op 29 september 1979 vonden in de Flevohof de Europese kampioenschappen plaats. "White Horse II" werd Europees kampioen en White Horse III" behaalde een 3e plaats. Ook was "White Horse III" met 19 seconde de tweede achter Snoopy uit Engeland die met 15 sec. de snelste europeaan was. En de langzaamste was White Horse II met 97 sec. Als wedstrijd jaar was 1980 niet zo geweldig voor het team. Er kwamen in snel tempo nieuwe teams aan de start met prima verzorgd materiaal, zodat ook wij snel aan iets anders moesten gaan denken om nog langer in de top te kunnen draaien. Dan was er ook nog het vele sleutelen tussen de wedstrijden door, er waren in 1980 al door het team 15 wedstrijden verreden buiten de shows, en het zelf organiseren van twee wedstrijden Valkenswaard en Wanroy. Dan had het team nog de gedachte en de moed gehad om bijna een Ford 7000 om te bouwen tot een Superstock, maar dit plan is later toch maar weer afgelast en omgezet naar een nieuw idee de "White Horse IV".

White Horse IV

Op 13 april 1981 arriveerde de eerste Allison vliegtuigmotor via Schiphol in Uden, en toen begon de bouw van de White Horse IV  deze machine zou het voor de toekomst moeten gaan maken met ruim duizend horse power had deze trekker dan aan vermogen. Maar dat het bouwen allemaal verre van eenvoudig zou worden werd al zeer snel duidelijk en er moest een speciale Hays koppeling besteld worden is U.S.A. om dit vermogen over te kunnen brengen naar de aandrijflijn. En ook de achteras, frame, enz. alles moest nieuw gebouwd worden, dan de White Horse III. Ja we hadden het soms nog drukker dan een bedrijf. Maar langzaam maar zeker kreeg de machine zijn vorm. In april 1982 op de door het eigen team mede georganiseerde wedstrijd in Valkenswaard zo’n twee jaar na het besluit  deze machine te gaan bouwen was hij deelnemer aan de strijd. Op dat moment had de (S.U.S.) "Stichting Udense Supertrekker" in iedere vrije klasse een trekker op de wedstrijdbaan gebracht. De White Horse IV in de 3,4 ton, White Horse III in de 5,7 ton en White Horse II in de 4,4 ton vrije klasse. Op zeer korte tijd werden White Horse II en III om financiële reden uit de strijd genomen, en ook het onderhoud en transport was te veel van het goede. Popeye en Greenmonster hadden ieder in februari 1982 hun tractor al wedstrijd klaar uitgevoerd met een Allison als krachtbron in de 5,7 ton vrije klasse. Door de geringe kennis van de Allison motor braken er enkele drijfstangbouten, waardoor de motor bijna onherstelbaar werd beschadigd tijdens de wedstrijd van Brecht in België dit was vlak voor de thuis wedstrijd van eind augustus 1982 in Wanroy. Slechts vier dagen na het gebeuren was de nieuwe motor thuis en 12 uren later stond de trekker weer aan de start tijdens de wedstrijden in Wanroy, dit was een knap staaltje van team werk voor die tijd. In de winter van 1983/84 werd de machine verandert  zodat deze in alle gewicht klasse kon rijden.   Met White Horse IV waren we best trots op de prestaties de lijst met overwinningen tot dan met de verschillende White Horse trekkers zag er als volgt uit: vier keer Europees kampioen, drie keer Nederlands kampioen, twee keer "Puller of the Year"  (een onderscheiding voor het team met de meeste  wedstrijd overwinningen in een jaar).

White Horse V

Vliegtuigmotoren in V-12 vorm zijn in de tractor pulling- wereld al gemeengoed. Grote Rolls-Royce’s en Allisons verschaffen het materiaal waar full pulls mee gemaakt worden. De stervormige vliegtuigmotor is echter uiterst zeldzaam. De Hulk en de Rising Star hebben het in Nederland geprobeerd en in Duitsland rijdt de Komet ermee, maar veel succes hebben de sterren nog niet behaald. Daarin hoopt de SUS, de Stichting Udense Supertrekker (ook wel uitgelegd als ‘Samen Uren Sleutelen’) verandering te gaan brengen. Hoewel hij op afstand iets weg heeft van de turbinemotor van Dombo, is een ster of radiaalmotor wel degelijk een viertakt motor met zuigers. De cilinders staan echter niet in lijn of in V-vorm, maar als de stralen van een ster rond de krukas. In het geval van de Curtiss Wright R3350-36WA van de White Horse (die onder andere in de Neptune, het onderzeeboot bestrijdingsvliegtuig van de Koninklijke Marine, gebruikt werd) telt de motor twee cirkels van negen cilinders, totaal goed voor zo’n 3700 pk!! In 1993 waren de resultaten dat de White Horse V in de middenmoot terrecht kwam. Een feit dat de White Horse V vermogen tekort kwam. Het team heeft zitten brainstormen en heeft besloten om de stermotor om te bouwen naar alcoholinjectie en zo is de White Horse VI geboren.

White Horse VI

12 april 1994 kwam White Horse VI in actie in de 3,4 ton vrije klasse tijdens de eerste buiten wedstrijd in Wierden en wist al direct een vierde plaats te behalen. Er was een nieuw frame en aandrijflijn gemaakt, tevens was de motor getuned, de uitlaat turbo's verwijdert en in de motor waren de nodige aanpassingen gemaakt, zodat deze hogere toeren kon draaien en eventueel ook op methanol als brandstof kon draaien. Toen alles klaar was waren we weer volop in de rees voor een kampioenschap. Twee jaren van tegenstand op de wedstrijdbanen gingen voorbij, maar uiteindelijk in 1995 waren we Nederlands kampioen!

White Horse VIII

Na zeven tractor te hebben gebouwd en bijna alle soorten verbrandingsmotors te hebben gehad kwam het team op het idee om een vrachtwagen te gaan bouwen. Deze vrachtwagen had vroeger al eens voor een sleepwagen gestaan onder de naam "Inovation"! Deze vrachtwagen stond stil in een hoekje bij Mestebeld-Trucks in Zwolle. Deze vrachtwagen moest ook nog een even goed onder handen genomen worden omdat er tegenwoordig een nieuw regelement is bij de NTTO. Er moesten veel dingen worden aangepast, er moest een achteras worden gemaakt, de motor moest nagekeken worden, er kwamen twee nieuwe turbo's op en verder alles in een nieuwe kleurtje zetten. Na heel veel uren werken was er uiteindelijk een nieuwe White Horse VIII.

White Horse VII

In september 1995 zijn we overgestapt naar turbine motoren, dit werden Isotov free power turbine motoren type TV-3M. Hiermee hebben we dan bijna alle bestaande type verbrandingsmotoren gebruikt: Eerst een Daf diesel motor, dan een V8 benzine motoren, dan Allison V12 vliegtuigmotoren, Curtis Wright 18 cilinder ster vliegtuigmotoren en nu dus de Isotov free power turbine vliegtuigmotoren. Op 14 oktober 1995 was het team in bezit van vier turbine motoren, en toen moest er natuurlijk hard gewerkt worden om deze motoren samen te bouwen tot een tractor. Het was voor het team een totaal nieuwe uitdaging. We hadden al gehoord, dat er in België al bijna een turbine tractor klaar was, maar deze was toen nog uitgevoerd met twee motoren. En wij wilden graag de eerste zijn met vier van deze Isotov turbine's. Toen ook na bijna een jaar een start wagen (JAS, Jet Air Starter) in ons bezit was konden we de motoren zelf starten, voor die tijd moesten we naar de vliegbasis, maar dit was niet verkeerd want met de proefstarten die we daar gemaakt hebben, is ons uitgelegd wat we aan veiligheid moesten aanbrengen, om de motoren veilig te kunnen starten en laten draaien. Ook de gegevens voor het computer systeem hebben we toen kunnen meten. Na zeer veel passen en meten, en later afmonteren van alle delen, kon dan eindelijk de eerste proeftrek worden gemaakt, we hadden samen met Piet Reijnders alles georganiseerd voor deze test dag. Na de eerste poging moesten we al opgeven wegens schade aan de aandrijflijn. Het hoge toerental van de aandrijflijn, en het grote vermogen waren we nog niet gewend, en ook de price-asrem vonden we nog niet optimaal. Het zelfstandig rijden was een groot probleem of beter gezegd, dit ging ook niet zoals we hadden berekend en geconstrueerd. Maar zolang als je niet met de tractor kunt testen, kan je ook geen fouten of mankementen opsporen en verbeteren. Het team heeft deze White Horse VII nog steeds in de renstalling staan.
Home Home Team Team Geschiedenis Geschiedenis Agenda Agenda Nieuws Nieuws WH IX WH IX Sponsoren Sponsoren Verkoop Verkoop Contact Contact
Geschiedenis
© Copyright © 2017 by Stichting Tractor Pulling Uden.           Alle rechten voorbehouden.

Geschiedenis

White Horse I

Op 8 juli 1978 verscheen de eerste vrije-klasse tractor op het Nederlandse pulling- toneel. Piet Jacobs en Gerrit van den Oever uit Uden kwamen met hun White Horse naar de wedstrijd in Brielle en namen meteen de tweede prijs mee naar huis. De machine bestond uit een DAF 575 dieselmotor en de achterbrug van een Belarus landbouwtractor. Dubbellucht banden maakten de tractor compleet. De machine viel al meteen op door het fraaie spuitwerk. Al na enkele maanden werd White Horse flink verbouwd en voorzien van een extra versnellingsbak, om zo een geweldige keuze in het aantal versnellingen te hebben. De naam van de machine veranderde in White Horse II, waarmee de renstal nummering haar intrede deed.

White Horse II

De "White Horse II" was net op tijd klaar om deel te nemen aan de Nederlandse Kampioenschappen op de Flevohof september 1978. Er waren 15 trekkers in de vrije- klasse aanwezig, maar door transportmoeilijkheden en door problemen met het gewicht van de trekker vielen de Udenaren hier buiten de prijzen. Dit was de laatste wedstrijd in 1978. In het eerste jaar van de bestaan van de "White Horse" hebben ze in 4 wedstrijden 3 maal een ereplaats behaald. In de periode van oktober 1978 tot februari 1979 is het Udense team weer in aantal gestegen, nl. Cor Manders, Piet en Wim Kuypers, Piet en Jan van den Oever, Willie van Dommelen en Wim van de Laar kwamen erbij. In deze club van 10 personen werd het idee geboren een nieuwe trekker te bouwen, de"White Horse III".

White Horse III

De moeilijkheid was  het transport van de materialen en de trekkers naar de wedstrijden. Bij bandenhandel "De Molen" uit de Reek vond het Udense team een sponsor. Deze sponsor zorgde voor het transport met een semi - oplegger inclusief chauffeur Peter van den Akker, waarmee beide  trekkers naar de wedstrijden vervoerd werden. De heren van het White Horse Team hebben elk vrij uur besteed om de trekkers op tijd gereed te krijgen voor de eerste Europese Indoor Trekker - Trek Kampioenschappen in de Ahoy Hal te Rotterdam. Op 23 februari 1979 eén dag voor de Indoorwedstrijd in Ahoy was de trekker klaar. White Horse III had zijn debuut gemaakt en werd die dag Europees Indoorkampioen. Deze kampioenschappen waren georganiseerd door de Stichting Indoor Trekker Trek (SITT). Vanaf dat moment zijn er twee White Horse supertrekkers die proberen om beide zoveel mogelijk prijzen in de wacht te slepen.  Gerrit van den Oever en Piet Jacobs zijn de chauffeurs van de "White Horse III" Jan en Piet van den Oever zijn de chauffeurs van de "White Horse II". Op 29 september 1979 vonden in de Flevohof de Europese kampioenschappen plaats. "White Horse II" werd Europees kampioen en White Horse III" behaalde een 3e plaats. Ook was "White Horse III" met 19 seconde de tweede achter Snoopy uit Engeland die met 15 sec. de snelste europeaan was. En de langzaamste was White Horse II met 97 sec. Als wedstrijd jaar was 1980 niet zo geweldig voor het team. Er kwamen in snel tempo nieuwe teams aan de start met prima verzorgd materiaal, zodat ook wij snel aan iets anders moesten gaan denken om nog langer in de top te kunnen draaien. Dan was er ook nog het vele sleutelen tussen de wedstrijden door, er waren in 1980 al door het team 15 wedstrijden verreden buiten de shows, en het zelf organiseren van twee wedstrijden Valkenswaard en Wanroy. Dan had het team nog de gedachte en de moed gehad om bijna een Ford 7000 om te bouwen tot een Superstock, maar dit plan is later toch maar weer afgelast en omgezet naar een nieuw idee de "White Horse IV".

White Horse IV

Op 13 april 1981  arriveerde de eerste Allison vliegtuigmotor via Schiphol in Uden, en toen begon de bouw van de White Horse IV  deze machine zou het voor de toekomst moeten gaan maken met ruim duizend horse power had deze trekker dan aan vermogen. Maar dat het bouwen allemaal verre van eenvoudig zou worden werd al zeer snel duidelijk en er moest een speciale Hays koppeling besteld worden is U.S.A. om dit vermogen over te kunnen brengen naar de aandrijflijn. En ook de achteras, frame, enz. alles moest nieuw gebouwd worden, dan de White Horse III. Ja we hadden het soms nog drukker dan een bedrijf. Maar langzaam maar zeker kreeg de machine zijn vorm. In april 1982 op de door het eigen team mede georganiseerde wedstrijd in Valkenswaard zo’n twee jaar na het besluit  deze machine te gaan bouwen was hij deelnemer aan de strijd. Op dat moment had de (S.U.S.) "Stichting Udense Supertrekker" in iedere vrije klasse een trekker op de wedstrijdbaan gebracht. De White Horse IV in de 3,4 ton, White Horse III in de 5,7 ton en White Horse II in de 4,4 ton vrije klasse. Op zeer korte tijd werden White Horse II en III om financiële reden uit de strijd genomen, en ook het onderhoud en transport was te veel van het goede. Popeye en Greenmonster hadden ieder in februari 1982 hun tractor al wedstrijd klaar uitgevoerd met een Allison als krachtbron in de 5,7 ton vrije klasse. Door de geringe kennis van de Allison motor braken er enkele drijfstangbouten, waardoor de motor bijna onherstelbaar werd beschadigd tijdens de wedstrijd van Brecht in België dit was vlak voor de thuis wedstrijd van eind augustus 1982 in Wanroy. Slechts vier dagen na het gebeuren was de nieuwe motor thuis en 12 uren later stond de trekker weer aan de start tijdens de wedstrijden in Wanroy, dit was een knap staaltje van team werk voor die tijd. In de winter van 1983/84 werd de machine verandert  zodat deze in alle gewicht klasse kon rijden.   Met White Horse IV waren we best trots op de prestaties de lijst met overwinningen tot dan met de verschillende White Horse trekkers zag er als volgt uit: vier keer Europees kampioen, drie keer Nederlands kampioen, twee keer "Puller of the Year"  (een onderscheiding voor het team met de meeste  wedstrijd overwinningen in een jaar).

White Horse V

Vliegtuigmotoren in V-12 vorm zijn in de tractor pulling- wereld al gemeengoed. Grote Rolls-Royce’s en Allisons verschaffen het materiaal waar full pulls mee gemaakt worden. De stervormige vliegtuigmotor is echter uiterst zeldzaam. De Hulk en de Rising Star hebben het in Nederland geprobeerd en in Duitsland rijdt de Komet ermee, maar veel succes hebben de sterren nog niet behaald. Daarin hoopt de SUS, de Stichting Udense Supertrekker (ook wel uitgelegd als ‘Samen Uren Sleutelen’) verandering te gaan brengen. Hoewel hij op afstand iets weg heeft van de turbinemotor van Dombo, is een ster of radiaalmotor wel degelijk een viertakt motor met zuigers. De cilinders staan echter niet in lijn of in V-vorm, maar als de stralen van een ster rond de krukas. In het geval van de Curtiss Wright R3350- 36WA van de White Horse (die onder andere in de Neptune, het onderzeeboot bestrijdingsvliegtuig van de Koninklijke Marine, gebruikt werd) telt de motor twee cirkels van negen cilinders, totaal goed voor zo’n 3700 pk!! In 1993 waren de resultaten dat de White Horse V in de middenmoot terrecht kwam. Een feit dat de White Horse V vermogen tekort kwam. Het team heeft zitten brainstormen en heeft besloten om de stermotor om te bouwen naar alcoholinjectie en zo is de White Horse VI geboren.

White Horse VI

12 april 1994 kwam White Horse VI in actie in de 3,4 ton vrije klasse tijdens de eerste buiten wedstrijd in Wierden en wist al direct een vierde plaats te behalen. Er was een nieuw frame en aandrijflijn gemaakt, tevens was de motor getuned, de uitlaat turbo's verwijdert en in de motor waren de nodige aanpassingen gemaakt, zodat deze hogere toeren kon draaien en eventueel ook op methanol als brandstof kon draaien. Toen alles klaar was waren we weer volop in de rees voor een kampioenschap. Twee jaren van tegenstand op de wedstrijdbanen gingen voorbij, maar uiteindelijk in 1995 waren we Nederlands kampioen!

White Horse VIII

Na zeven tractor te hebben gebouwd en bijna alle soorten verbrandingsmotors te hebben gehad kwam het team op het idee om een vrachtwagen te gaan bouwen. Deze vrachtwagen had vroeger al eens voor een sleepwagen gestaan onder de naam "Inovation"! Deze vrachtwagen stond stil in een hoekje bij Mestebeld-Trucks in Zwolle. Deze vrachtwagen moest ook nog een even goed onder handen genomen worden omdat er tegenwoordig een nieuw regelement is bij de NTTO. Er moesten veel dingen worden aangepast, er moest een achteras worden gemaakt, de motor moest nagekeken worden, er kwamen twee nieuwe turbo's op en verder alles in een nieuwe kleurtje zetten. Na heel veel uren werken was er uiteindelijk een nieuwe White Horse VIII.

White Horse VII

In september 1995 zijn we overgestapt naar turbine motoren, dit werden Isotov free power turbine motoren type TV-3M. Hiermee hebben we dan bijna alle bestaande type verbrandingsmotoren gebruikt: Eerst een Daf diesel motor, dan een V8 benzine motoren, dan Allison V12 vliegtuigmotoren, Curtis Wright 18 cilinder ster vliegtuigmotoren en nu dus de Isotov free power turbine vliegtuigmotoren. Op 14 oktober 1995 was het team in bezit van vier turbine motoren, en toen moest er natuurlijk hard gewerkt worden om deze motoren samen te bouwen tot een tractor. Het was voor het team een totaal nieuwe uitdaging. We hadden al gehoord, dat er in België al bijna een turbine tractor klaar was, maar deze was toen nog uitgevoerd met twee motoren. En wij wilden graag de eerste zijn met vier van deze Isotov turbine's. Toen ook na bijna een jaar een start wagen (JAS, Jet Air Starter) in ons bezit was konden we de motoren zelf starten, voor die tijd moesten we naar de vliegbasis, maar dit was niet verkeerd want met de proefstarten die we daar gemaakt hebben, is ons uitgelegd wat we aan veiligheid moesten aanbrengen, om de motoren veilig te kunnen starten en laten draaien. Ook de gegevens voor het computer systeem hebben we toen kunnen meten. Na zeer veel passen en meten, en later afmonteren van alle delen, kon dan eindelijk de eerste proeftrek worden gemaakt, we hadden samen met Piet Reijnders alles georganiseerd voor deze test dag. Na de eerste poging moesten we al opgeven wegens schade aan de aandrijflijn. Het hoge toerental van de aandrijflijn, en het grote vermogen waren we nog niet gewend, en ook de price-asrem vonden we nog niet optimaal. Het zelfstandig rijden was een groot probleem of beter gezegd, dit ging ook niet zoals we hadden berekend en geconstrueerd. Maar zolang als je niet met de tractor kunt testen, kan je ook geen fouten of mankementen opsporen en verbeteren. Het team heeft deze White Horse VII nog steeds in de renstalling staan.